izvor: freepik.com
Piše: Barbara Ljubas, mag.paed.soc.
Socioemocionalni razvoj djeteta predstavlja emocionalno i društveno sazrijevanje. Uz fizički i kognitivni razvoj, ono je temelj djetetovog odrastanja. Kako izgleda socioemocionalni razvoj kroz godine? I kako ga najbolje možemo poticati?
ŠTO OBUHVAĆA SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ DJETETA?
Razvoj djeteta počinje i prije rođenja. Djeca su stvorena da svakog dana budu malo veća, snažnija i pametnija nego jučer. Razvoj se odvija kroz privrženost roditeljima. Igru i istraživanje. I, s vremenom, kroz druženje s vršnjacima.
Kao što samo ime govori, socioemocionalni razvoj djeteta obuhvaća dva glavna područja – socijalni razvoj i onaj emocionalni. Pa ako su to dva odvojena, velika područja, zašto ih spajamo u jedno? Ukratko, zato što nema odnosa s drugima bez emocija. I nema zdravog emocionalnog razvoja bez odnosa s drugima.
Od prvog dana, dijete žudi za interakcijom. Novorođenče prati glas majke, prepoznaje ga još iz trbuha. Dijete s 8-9 mjeseci prepoznaje zvuk ključeva u bravi kada se tata vraća s posla. Ili braća i sestre iz vrtića.
Jednogodišnjak pamti baku i djeda. Dvogodišnjak već ima omiljene prijatelje u jasličkoj skupini. Sve su ove situacije društvene i utječu na djetetov socijalni razvoj. Ali su također prožete emocijama i uče dijete kakvi se sve osjećaji mogu u nama pojaviti.
SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ DJETETA PREMA DOBI
Prve tri godine života:
Prve tri su najvažnije, a tijekom prve tri, najvažniji su mama i tata. Roditelji su prva i najvažnija okolina kroz koju dijete otkriva odnose i emocije. Sve počinje imitacijom. Dijete kopira izraze lica roditelja i njihovu interakciju. Smije se kada se članovi obitelji smiju. Iako ne razumije o čemu se radi. Uplaši se kada padne jer se uplašila mama. Vrlo lako se može rasplakati, ako vidi druge kako plaču.
S otprilike dvije godine, kreću otkrivati odnose van najuže obitelji. Pa tako saznaju da ih netko može gurnuti s ljuljačke. Ili im uzeti igračku iz ruke. Naravno, istovremeno otkriju da ih to čini jako tužnima i ljutima. S vremenom nauče da oni mogu preoteti tu igračku natrag. Ali da bi onda mogle uslijediti i neke posljedice.
Predškolska dob:
S 4 godine, tantrumi se smanje i djeca prilično dobro mogu kontrolirati emocije. Socioemocionalni razvoj ubacio je u petu brzinu i dobio neke nove oblike. Zato neće plakati pred drugima jer im je neugodno. Ili ne žele priznati da su se nečeg uplašili. Nego stisnu zube, skupe hrabrost i svejedno to učine.
Dokazano je kako djeci u ovoj dobi razvoj mozga omogućava da puno dublje opažaju socijalne situacije. I kako se drugi u tim situacijama ponašaju. Razlika između trogodišnjaka i četverogodišnjaka zato djeluje kao da je 10 godina, a ne jednu. Četverogodišnjak može razumjeti da su se roditelji posvađali, iako to nisu radili direktno pred njim. Može razumjeti da je mama nervozna, iako on nije uzrok tome.
U ovoj dobi, sposobni su stvoriti stvarno dobra prijateljstva. Razvija se interes prema drugima, naročito prema djeci iste dobi. Pa tako ispituju djecu u parku koja im je najdraža boja. I stvarno ih zanima s kojom se igračkom prijateljica iz zgrade voli igrati.
Vidimo početke pravih, dugotrajnih odnosa i kako dolazi do izražaja zdravi socioemocionalni razvoj djeteta.
Školska dob:
Školarci su one tipične izazove za “malu djecu” savladali i oni su sada veliki. Ne zanimaju ih više priče o otimanju igračaka i čekanju reda za tobogan. Ulaze u razdoblje bitnih problema i velikih socioemocionalnih izazova.
Prvi izazov u redu je polazak u školu i upoznavanje novih prijatelja. Tu se stvarno testiraju njihove do sada stvorene vještine. Nama je to prava prilika da ih pustimo da primijene naučeno. Koliko god bismo htjeli intervenirati i poštedjeti ih nepravde. Pogotovo ako ih društvo ne prihvaća. Ili jedini u razredu ne budu pozvani na rođendan. Moramo imati na umu da socioemocionalni razvoj ima jako važnu komponentu – upoznavanje neugodnih emocija i teških socijalnih situacija. Taj je dio prepoznat od strane stručnjaka kao neizostavan za cjelovit razvoj djetetovog karaktera.
izvor: freepik.com
KAKO POTICATI ZDRAVI SOCIOEMOCIONALNI RAZVOJ DJETETA?
Zdrav socioemocionalni razvoj djeteta stvara se najviše zdravom, normalnom obiteljskom dinamikom. Ovih 10 jednostavnih savjeta mogu nam pomoći da svakodnevno osiguramo priliku djetetu da se vježba u društvenim odnosima i kontroli emocija:
- svaki dan pitati jedni druge kako smo
- priznati pogrešku i ispričati se
- jednom dnevno, obrok jesti zajedno
- suočiti dijete s posljedicama ponašanja
- iskreno razgovarati o svemu
- ne lagati djeci, čak ni “male bijele” laži
- imati kutak u kući u kojem se dijete može ispuhati kada je ljuto ili uzrujano
- u svađi između djece, biti komentator, a ne sudac
- imati poseban pozdrav s djetetom kojeg prakticiramo na rastanku ili prije spavanja
- podsjećati dijete da održava odnose s prijateljima, bakom i djedom itd. (da nazove kada je nekome rođendan ili, recimo, preko ljeta da pošalje razglednice s mora)
Socioemocionalni razvoj djeteta jedan je od ključnih dijelova odrastanja. Kao što ćemo se pobrinuti da dijete nauči hodati i trčati, trebamo se pobrinuti da dijete zna prepoznavati svoje i tuđe emocije. I da može (koliko-toliko) uspješno navigirati kroz socijalne situacije. Na taj način, stvaramo sretnu osobu koja će voljeti i sebe i druge.
Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za razvoj vrlina vašeg djeteta – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju! 🌟