Izvor: Canva

Piše: Mirja Karla Šuljak, mag. praesc. educ.

 

Mješovite vrtićke skupine – učenje kroz raznolikost

Boravak u mješovitim skupinama omogućava djeci spontano učenje o suradnji, empatiji i prihvaćanju različitosti jer svakodnevno borave s djecom različite dobi i razvojnih mogućnosti. 

Stariji pomažu mlađima kroz igru, razgovor i zajedničke aktivnosti, razvijajući pritom osjećaj odgovornosti i brižnost. Mlađa djeca lakše svladavaju nove vještine promatrajući i prateći starije, što ubrzava njihov razvoj i povećava samopouzdanje. 

Ovakav način rada dodatno ističe i važnost individualnog pristupa – ne postoji jedinstvena aktivnost za sve, već je važno pratiti interese i potrebe svakog djeteta, nuditi raznolike materijale i dopuštati djeci da biraju i oblikuju sadržaje prema vlastitim željama i sposobnostima.

Izazovi i važnost fleksibilnosti

Iz svega navedenog vidljivo je da odgojno – obrazovni rad u mješovitim vrtićkim skupinama ima brojne prednosti za djecu, no istovremeno za odgojitelje može biti vrlo izazovan i zahtjevan. To je osobito vidljivo u skupinama u kojima je prisutan veći broj djece te zahtjeva iznimnu razinu kreativnosti, fleksibilnosti i stručnosti odgojitelja.

Ključ uspjeha je u 

  • dobroj komunikaciji, 
  • strpljenju i 
  • spremnosti na stalnu prilagodbu. 

Zajednički projekti i kreativna suradnja među djecom različitih dobi obogaćuju iskustvo, razvijaju socijalne vještine i omogućuju svakom djetetu da napreduje u svojem ritmu.

Uloga prostora i planiranja

Situaciju možemo znatno olakšati osiguravanjem prostorno-materijalnog okruženja bogatog raznim poticajima prilagođenim i mlađoj i starijoj djeci, kao i fleksibilnošću u praćenju interesa djece i dinamike skupine. Važno je odgojno – obrazovni rad planirati prema stvarnim potrebama i svakodnevnim promjenama u skupini, uz kontinuiranu evaluaciju i spremnost na prilagodbe.

Dodjela uloga „pomagača“ kod starije djece često je izuzetno dobro prihvaćena i može olakšati organizaciju rada, dok mlađe treba poticati na otvorenu komunikaciju, postupno usvajanje pravila i uključivanje u složenije aktivnosti.

 

Izvor: Canva

 

Aktivno sudjelovanje djece

Djecu je potrebno što više aktivno uključiti u kreiranje pravila skupine, organizaciju centara aktivnosti, izradu materijala za igru, osmišljavanje aktivnosti te podjelu zadataka. 

Na taj način potičemo:

  • odgovornost, 
  • samostalnost i
  • aktivno sudjelovanje u životu mješovite vrtićke skupine. 

Praktični savjeti za odgojitelje u mješovitoj vrtićkoj skupini

  • Pažljivo promatrajte svakodnevne interese i potrebe djece te na temelju toga planirajte aktivnosti i oblikujte centre aktivnosti.
  • Organizirajte rad u manjim podskupinama – omogućite da se djeca sama okupljaju oko aktivnosti koje biraju, kako bi stečena iskustva bila osobnija i kvalitetnija.
  • Osigurajte raznolike materijale i igre prilagođene različitim uzrastima koji će biti pristupačni svima u skupini.
  • Potaknite stariju djecu da preuzmu aktivnu ulogu pomagača mlađima – povremeno ih uključite kao “asistente” u aktivnostima.
  • Budite fleksibilni – dopustite spontanu igru te prilagodite plan i ritam dana prema situaciji i raspoloženju djece.
  • Uključite djecu u dogovor oko pravila i organizacije prostora, kako bi osjećaj zajedništva i odgovornosti bio veći.
  • Organizirajte aktivnosti u paru kako bi djeca različite dobi imala priliku zajedno surađivati u nekoj aktivnosti (rješavanje nekog zadatka u centru građenja, slaganje puzzli, likovna aktivnost u paru i sl.) 

Primjeri aktivnosti za mješovitu vrtićku skupinu

  • Gradnja zajedničkog “grada” od kockica – svatko pridonosi svojim idejama prema dobi i sposobnostima, a stariji pomažu mlađima u izradi složenijih dijelova.
  • Zajedničko oslikavanje velikog papira ili platna – svako dijete ostavlja svoj trag, dok stariji pritom paze na mlađe i brinu o materijalima.
  • Pričanje i osmišljavanje zajedničke priče – mlađi sudjeluju crtanjem ili pokretima, a stariji nadopunjuju priču riječima i dramatizacijom.
  • Igra “kazališta”  – starija djeca su glumci, a mlađa mogu biti publika, asistenti ili sudionici prema želji.
  • Organizacija poligona u dvorani ili na dvorištu – svako dijete prolazi zadatke prilagođene svom uzrastu, a starija djeca pomažu mlađima pri svladavanju prepreka.
  • Izrada slikovnice – najstarija djeca zajedno osmišljavaju priču i pišu kratke rečenice ili ključne riječi (ukoliko netko od djece pokazuje interes za slovima), ilustriraju stranice slikovnice, a nakon završetka slikovnicu čitaju mlađoj djeci. Mlađi sudjeluju kroz crtanje, bojanje ili lijepljenje sličica te na kraju uživaju u zajedničkom “čitateljskom doživljaju”.
  • Kreiranje zajedničke igre za skupinu – starija djeca mogu osmisliti pravila i izraditi dijelove igre (npr. memory kartice, društvenu igru), dok mlađi pomažu u ukrašavanju, biranju boja i isprobavanju igre. Tako svi sudjeluju u procesu i pokazuju veći interes za igru koju su sami izradili.
  • Izrada edukativnog plakata odaberite zajedničku temu (npr. godišnja doba, životinje ili emocije). Mlađa djeca mogu sudjelovati otiscima ruku, oslikavanjem podloge, crtanjem ili ljepljenjem, dok stariji pišu nazive, crtaju detalje, sortiraju informacije i prenose znanje mlađima.
  • Priprema za školu – starija djeca, koja su školski obveznici, rješavaju svoje radne listiće ili vježbe grafomotorike, a mlađima ponudimo njihovu malu “crtančicu” i jednostavne zadatkecrtanje linija, bojanje ili preslikavanje oblika. Tako svatko sudjeluje prema svojim mogućnostima, ali u zajedničkoj atmosferi učenja.

Zajedništvo i rast

Takve aktivnosti omogućuju svakom djetetu da pokaže svoje talente, razvije samopouzdanje i osjeti da je vrijedan član skupine. 

  • stariji tako jačaju socijalne i komunikacijske vještine
  • mlađi osjećaju prihvaćenost i sigurnost u grupi 

Kad najmanji uče jedni od drugih svakodnevica mješovite jasličke skupine

U mješovitim jasličkim skupinama razlike među djecom posebno su izražene – neki tek uče hodati i usvajaju prve riječi, dok su druga već vrlo samostalna i sklona simboličkoj igri. Upravo ta raznolikost zahtijeva još pažljivije promišljanje organizacije prostora, ritma i odnosa. Odgojitelji trebaju istodobno zadovoljiti potrebe za sigurnošću i njegom, ali i omogućiti starijima dovoljno izazova i odgovornosti. Uspješan rad temelji se na stvaranju predvidljivog, sigurnog i poticajnog okruženja, bogatog ponavljanjima, vizualnim rutinama i materijalima dostupnima svima. Stariju djecu uključujemo kao male pomagače kroz jednostavne zadatke (dodaj, pokaži, prenesi), dok mlađima pružamo kontakt, blizinu i osjećaj pripadnosti. Na taj se način svakodnevno razvija skupina u kojoj djeca, unatoč razlikama u dobi, uče jedni od drugih i rastu zajedno.

Praktični savjeti za odgojitelje u mješovitoj jasličkoj skupini

  • Pripremite prostor s jasno vidljivim i pristupačnim centrima aktivnosti (npr. mala kuhinja, kutak za senzornu igru, mekane kocke i autići na podu).
  • Koristite puno rutine i vizualnih znakova djeca ove dobi najbolje reagiraju kad znaju što slijedi i kad im je okruženje predvidljivo.
  • Materijale uvijek postavite na dječju visinu, ali pritom birajte jednostavne i sigurne predmete prilagođene motoričkim sposobnostima svih uzrasta u skupini.
  • Omogućite slobodnu igru i promjene aktivnosti bez stroge upute mlađa djeca prate starije, a stariji mogu spontano pomagati ili poticati mlađe.
  • Često nuditi zagrljaj, tjelesni dodir i verbalnu podršku – u toj dobi odnosi s odraslom osobom i osjećaj sigurnosti presudni su za uključenost i napredak.

 Primjeri aktivnosti za mješovitu jasličku skupinu

  • Igra vodom ili pijeskom u velikoj plastičnoj posudi djeca zajedno prebacuju vodu ili pijesak žlicama  ili ostavljaju tragove rukama. Mlađa djeca opipavaju i koriste krupnije i jednostavnije materijale za manipuliranje, dok starija pokušavaju presipati manjim žličicama, lijevcima i posudama, graditi i pomagati mlađima.
  • Velika prostirka s mekanim jastucima, tunelima i preprekama – djeca razvijaju grubu motoriku, pužu, penju se i istražuju, a stariji mogu pokazivati mlađima kako proći kroz tunel ili preskočiti prepreku.
  • Zajedničko slikanje pastelama ili bojom za prste – priredite velik papir na podu ili stolu – mlađi ostavljaju otiske rukama i šaraju, starije dodatno potičemo na  imenovanje boja i isprobavanje raznih načina korištenja likovnih tehnika.
  • Pjesmice, brojalice i pokretne igre odaberite kraće pjesmice s pokretima. Mlađi prate pokrete, a stariji pjevaju i pokreću grupu.
  • Stavljanje i vađenje predmeta u kutije mlađa djeca istražuju kroz opip i manipulaciju, a stariji mogu sortirati po boji, veličini i pokazivati primjer mlađima.
  • Zajedničko “kuhanje” – u centru kuhinje svi mogu miješati, prenositi ili „poslužiti“ hranu. Starija djeca započinju simboličku igru i uključuju mlađe u igru dijeljenja ili hranjenja lutaka.

Izvor: Canva

Zaključak: raznolikost kao prilika za rast – djece i odgojitelja

Rad u mješovitim skupinama, bilo vrtićkim ili jasličkim, zahtijeva od odgojitelja visoku razinu osjetljivosti, prilagodljivosti i stalne prisutnosti. Razlike u dobi, ritmu i interesima djece čine ovaj rad izazovnim, ali i iznimno vrijednim. Odgojitelj pritom postaje poveznica koja usklađuje sigurnost mlađih i samostalnost starijih, gradi mostove među djecom i potiče ih da uče jedni od drugih.

Mješovita skupina nije samo organizacijski oblik rada, već živa zajednica u kojoj svako dijete promatra, pomaže, surađuje i razvija osjećaj pripadnosti. Raznolikost u skupini postaje izvor svakodnevnog učenja – za djecu i za odgojitelja.

Mješovite skupine tako postaju prostor zajedničkog rasta, u kojem djeca napreduju vlastitim tempom, a odgojitelj potvrđuje svoju profesionalnost i predanost u stvaranju poticajnog okruženja za svako dijete.

 

Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za poticanje i razvoj emocionalne inteligencije vašeg djeteta  – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju! 

 

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.