Izvor: Canva
Piše: Mirja Karla Šuljak, mag. praesc. educ.
Mješovite vrtićke skupine – učenje kroz raznolikost
Boravak u mješovitim skupinama omogućava djeci spontano učenje o suradnji, empatiji i prihvaćanju različitosti jer svakodnevno borave s djecom različite dobi i razvojnih mogućnosti.
Stariji pomažu mlađima – kroz igru, razgovor i zajedničke aktivnosti, razvijajući pritom osjećaj odgovornosti i brižnost. Mlađa djeca lakše svladavaju nove vještine promatrajući i prateći starije, što ubrzava njihov razvoj i povećava samopouzdanje.
Ovakav način rada dodatno ističe i važnost individualnog pristupa – ne postoji jedinstvena aktivnost za sve, već je važno pratiti interese i potrebe svakog djeteta, nuditi raznolike materijale i dopuštati djeci da biraju i oblikuju sadržaje prema vlastitim željama i sposobnostima.
Izazovi i važnost fleksibilnosti
Iz svega navedenog vidljivo je da odgojno – obrazovni rad u mješovitim vrtićkim skupinama ima brojne prednosti za djecu, no istovremeno za odgojitelje može biti vrlo izazovan i zahtjevan. To je osobito vidljivo u skupinama u kojima je prisutan veći broj djece te zahtjeva iznimnu razinu kreativnosti, fleksibilnosti i stručnosti odgojitelja.
Ključ uspjeha je u
- dobroj komunikaciji,
- strpljenju i
- spremnosti na stalnu prilagodbu.
Zajednički projekti i kreativna suradnja među djecom različitih dobi obogaćuju iskustvo, razvijaju socijalne vještine i omogućuju svakom djetetu da napreduje u svojem ritmu.
Uloga prostora i planiranja
Situaciju možemo znatno olakšati osiguravanjem prostorno-materijalnog okruženja bogatog raznim poticajima prilagođenim i mlađoj i starijoj djeci, kao i fleksibilnošću u praćenju interesa djece i dinamike skupine. Važno je odgojno – obrazovni rad planirati prema stvarnim potrebama i svakodnevnim promjenama u skupini, uz kontinuiranu evaluaciju i spremnost na prilagodbe.
Dodjela uloga „pomagača“ kod starije djece često je izuzetno dobro prihvaćena i može olakšati organizaciju rada, dok mlađe treba poticati na otvorenu komunikaciju, postupno usvajanje pravila i uključivanje u složenije aktivnosti.
Izvor: Canva
Aktivno sudjelovanje djece
Djecu je potrebno što više aktivno uključiti u kreiranje pravila skupine, organizaciju centara aktivnosti, izradu materijala za igru, osmišljavanje aktivnosti te podjelu zadataka.
Na taj način potičemo:
- odgovornost,
- samostalnost i
- aktivno sudjelovanje u životu mješovite vrtićke skupine.
Praktični savjeti za odgojitelje u mješovitoj vrtićkoj skupini
- Pažljivo promatrajte svakodnevne interese i potrebe djece te na temelju toga planirajte aktivnosti i oblikujte centre aktivnosti.
- Organizirajte rad u manjim podskupinama – omogućite da se djeca sama okupljaju oko aktivnosti koje biraju, kako bi stečena iskustva bila osobnija i kvalitetnija.
- Osigurajte raznolike materijale i igre prilagođene različitim uzrastima koji će biti pristupačni svima u skupini.
- Potaknite stariju djecu da preuzmu aktivnu ulogu pomagača mlađima – povremeno ih uključite kao “asistente” u aktivnostima.
- Budite fleksibilni – dopustite spontanu igru te prilagodite plan i ritam dana prema situaciji i raspoloženju djece.
- Uključite djecu u dogovor oko pravila i organizacije prostora, kako bi osjećaj zajedništva i odgovornosti bio veći.
- Organizirajte aktivnosti u paru kako bi djeca različite dobi imala priliku zajedno surađivati u nekoj aktivnosti (rješavanje nekog zadatka u centru građenja, slaganje puzzli, likovna aktivnost u paru i sl.)
Primjeri aktivnosti za mješovitu vrtićku skupinu
- Gradnja zajedničkog “grada” od kockica – svatko pridonosi svojim idejama prema dobi i sposobnostima, a stariji pomažu mlađima u izradi složenijih dijelova.
- Zajedničko oslikavanje velikog papira ili platna – svako dijete ostavlja svoj trag, dok stariji pritom paze na mlađe i brinu o materijalima.
- Pričanje i osmišljavanje zajedničke priče – mlađi sudjeluju crtanjem ili pokretima, a stariji nadopunjuju priču riječima i dramatizacijom.
- Igra “kazališta” – starija djeca su glumci, a mlađa mogu biti publika, asistenti ili sudionici prema želji.
- Organizacija poligona u dvorani ili na dvorištu – svako dijete prolazi zadatke prilagođene svom uzrastu, a starija djeca pomažu mlađima pri svladavanju prepreka.
- Izrada slikovnice – najstarija djeca zajedno osmišljavaju priču i pišu kratke rečenice ili ključne riječi (ukoliko netko od djece pokazuje interes za slovima), ilustriraju stranice slikovnice, a nakon završetka slikovnicu čitaju mlađoj djeci. Mlađi sudjeluju kroz crtanje, bojanje ili lijepljenje sličica te na kraju uživaju u zajedničkom “čitateljskom doživljaju”.
- Kreiranje zajedničke igre za skupinu – starija djeca mogu osmisliti pravila i izraditi dijelove igre (npr. memory kartice, društvenu igru), dok mlađi pomažu u ukrašavanju, biranju boja i isprobavanju igre. Tako svi sudjeluju u procesu i pokazuju veći interes za igru koju su sami izradili.
- Izrada edukativnog plakata – odaberite zajedničku temu (npr. godišnja doba, životinje ili emocije). Mlađa djeca mogu sudjelovati otiscima ruku, oslikavanjem podloge, crtanjem ili ljepljenjem, dok stariji pišu nazive, crtaju detalje, sortiraju informacije i prenose znanje mlađima.
- Priprema za školu – starija djeca, koja su školski obveznici, rješavaju svoje radne listiće ili vježbe grafomotorike, a mlađima ponudimo njihovu malu “crtančicu” i jednostavne zadatke – crtanje linija, bojanje ili preslikavanje oblika. Tako svatko sudjeluje prema svojim mogućnostima, ali u zajedničkoj atmosferi učenja.
Zajedništvo i rast
Takve aktivnosti omogućuju svakom djetetu da pokaže svoje talente, razvije samopouzdanje i osjeti da je vrijedan član skupine.
- stariji tako jačaju socijalne i komunikacijske vještine
- mlađi osjećaju prihvaćenost i sigurnost u grupi
Kad najmanji uče jedni od drugih – svakodnevica mješovite jasličke skupine
U mješovitim jasličkim skupinama razlike među djecom posebno su izražene – neki tek uče hodati i usvajaju prve riječi, dok su druga već vrlo samostalna i sklona simboličkoj igri. Upravo ta raznolikost zahtijeva još pažljivije promišljanje organizacije prostora, ritma i odnosa. Odgojitelji trebaju istodobno zadovoljiti potrebe za sigurnošću i njegom, ali i omogućiti starijima dovoljno izazova i odgovornosti. Uspješan rad temelji se na stvaranju predvidljivog, sigurnog i poticajnog okruženja, bogatog ponavljanjima, vizualnim rutinama i materijalima dostupnima svima. Stariju djecu uključujemo kao male pomagače kroz jednostavne zadatke (dodaj, pokaži, prenesi), dok mlađima pružamo kontakt, blizinu i osjećaj pripadnosti. Na taj se način svakodnevno razvija skupina u kojoj djeca, unatoč razlikama u dobi, uče jedni od drugih i rastu zajedno.
Praktični savjeti za odgojitelje u mješovitoj jasličkoj skupini
- Pripremite prostor s jasno vidljivim i pristupačnim centrima aktivnosti (npr. mala kuhinja, kutak za senzornu igru, mekane kocke i autići na podu).
- Koristite puno rutine i vizualnih znakova – djeca ove dobi najbolje reagiraju kad znaju što slijedi i kad im je okruženje predvidljivo.
- Materijale uvijek postavite na dječju visinu, ali pritom birajte jednostavne i sigurne predmete prilagođene motoričkim sposobnostima svih uzrasta u skupini.
- Omogućite slobodnu igru i promjene aktivnosti bez stroge upute – mlađa djeca prate starije, a stariji mogu spontano pomagati ili poticati mlađe.
- Često nuditi zagrljaj, tjelesni dodir i verbalnu podršku – u toj dobi odnosi s odraslom osobom i osjećaj sigurnosti presudni su za uključenost i napredak.
Primjeri aktivnosti za mješovitu jasličku skupinu
- Igra vodom ili pijeskom – u velikoj plastičnoj posudi djeca zajedno prebacuju vodu ili pijesak žlicama ili ostavljaju tragove rukama. Mlađa djeca opipavaju i koriste krupnije i jednostavnije materijale za manipuliranje, dok starija pokušavaju presipati manjim žličicama, lijevcima i posudama, graditi i pomagati mlađima.
- Velika prostirka s mekanim jastucima, tunelima i preprekama – djeca razvijaju grubu motoriku, pužu, penju se i istražuju, a stariji mogu pokazivati mlađima kako proći kroz tunel ili preskočiti prepreku.
- Zajedničko slikanje pastelama ili bojom za prste – priredite velik papir na podu ili stolu – mlađi ostavljaju otiske rukama i šaraju, starije dodatno potičemo na imenovanje boja i isprobavanje raznih načina korištenja likovnih tehnika.
- Pjesmice, brojalice i pokretne igre – odaberite kraće pjesmice s pokretima. Mlađi prate pokrete, a stariji pjevaju i pokreću grupu.
- Stavljanje i vađenje predmeta u kutije – mlađa djeca istražuju kroz opip i manipulaciju, a stariji mogu sortirati po boji, veličini i pokazivati primjer mlađima.
- Zajedničko “kuhanje” – u centru kuhinje svi mogu miješati, prenositi ili „poslužiti“ hranu. Starija djeca započinju simboličku igru i uključuju mlađe u igru dijeljenja ili hranjenja lutaka.
Izvor: Canva
Zaključak: raznolikost kao prilika za rast – djece i odgojitelja
Rad u mješovitim skupinama, bilo vrtićkim ili jasličkim, zahtijeva od odgojitelja visoku razinu osjetljivosti, prilagodljivosti i stalne prisutnosti. Razlike u dobi, ritmu i interesima djece čine ovaj rad izazovnim, ali i iznimno vrijednim. Odgojitelj pritom postaje poveznica koja usklađuje sigurnost mlađih i samostalnost starijih, gradi mostove među djecom i potiče ih da uče jedni od drugih.
Mješovita skupina nije samo organizacijski oblik rada, već živa zajednica u kojoj svako dijete promatra, pomaže, surađuje i razvija osjećaj pripadnosti. Raznolikost u skupini postaje izvor svakodnevnog učenja – za djecu i za odgojitelja.
Mješovite skupine tako postaju prostor zajedničkog rasta, u kojem djeca napreduju vlastitim tempom, a odgojitelj potvrđuje svoju profesionalnost i predanost u stvaranju poticajnog okruženja za svako dijete.
Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za poticanje i razvoj emocionalne inteligencije vašeg djeteta – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju!