uloga priča

izvor: freepik.com

Bajke ne uče djecu da zmajevi postoje. Djeca to već znaju. Bajke djecu uče da se zmajevi mogu pobijediti.
– G. K. Chesterton

Piše: Tina Primorac, trenerica komunikacije 

 

Kao roditelji se susrećemo s kampanjama o čitanju i pričanju. Često nas uče da su čitanje i pričanje priča djeci vrlo važni za njihov razvoj. Ali što je to točno u pričama? Zašto su toliko važne i čemu uče djecu?

ZAŠTO JE VAŽNO PRIČATI PRIČE DJECI?

Priča je kao brižna učiteljica. Ona sudjeluje u djetetovom odgoju i obrazovanju. Utječe na njegov cjelokupan razvoj i brine da izraste u kvalitetnu osobu. Priče obogaćuju dječji vokabular, pomažu razvoju koncentracije i pamćenje. Priče su važne za razvoj komunikacijskih vještina. Djeca pomoću priče razvijaju svoju kreativnost, puštaju svoju maštu i pri tome se odlično zabave.

U pričama postoji nešto što zovemo putovanje junaka. To je putovanje koje nas liječi i na nas djeluje terapeutski. Kad pročitamo knjigu ili pogledamo film nakon kojeg se osjećamo preporođeno, možemo reći da smo prošli putovanje junaka. A takva putovanja su potrebna i djeci.

Kako odvesti dijete na putovanje junaka? Prvenstveno trebamo promatrati dijete i vidjeti s kojim se izazovima suočava. Na temelju tih izazova možemo ciljano birati priče koje će djetetu pomoći u mnogim situacijama. Da prihvati zdravu hranu, redovno uči. Da prebrodi svađu s prijateljem ili da mu se objasni smrt u obitelji… 

Uočimo li da se naše dijete muči s nekim problemom ili da je vrijeme da prihvati neko novo pravilo, poput pranja zubića, možemo sami stvoriti priču za svoje dijete. Dijete će, naravno, biti junak te priče. Na zabavan ćemo mu način dati do znanja zašto je važno da usvoji novo pravilo. Ili ćemo mu putem priče pružiti utjehu i hrabrost da se suoči s izazovima.

Iako izmišljene, takve priče imaju svoje zakonitosti:

  1. junak
  2. problem
  3. zadatak kojeg treba svladati
  4. putovanje
  5. suparnik
  6. pomagač
  7. element nadnaravnog, čarobnog
  8. rješenje

KAKO STVORITI PRIČU ZA DIJETE?

Vratimo se zubićima koji se navečer trebaju oprati. Kako to prezentirati djetetu putem putovanja junaka?

Stvaramo priču kroz sljedeće korake:

  • Junak

Bio jednom jedan dječak. Volio je ____ (ovdje nabrojite što dijete voli) i bio je __________ (ovdje nabrojite djetetove dobre strane i kvalitete), ali nikako mu se nije dalo prati zube. (Važno je da se dijete poistovjeti s junakom.)

  • Problem

Pranje zubi se činilo tako dosadnim i dječak se stalno pitao zašto bi morao stajati iznad umivaonika i čak tri minute četkati te male, bijele kamenčiće s kojima svaki dan grize bombone i slasne čokolade. A onda, jednog dana osjeti oštru bol. Zub je bolio i tjerao mu suze na oči.

  • Zadatak kojeg treba svladati

Mama ga je zabrinuto pogledala i nježno zagrlila. Bilo joj je žao što ga zub sada jako boli, a još više što se ta bol mogla spriječiti da je samo prao zube kada je trebao.

  • Putovanje (izlazak iz sigurne zone)

Ali sada je bilo gotovo. Male štetočine koje s hranom unosimo u svoja usta nastanile su se i dobro udomaćile u bolnom zubu i trebalo je poći zubaru. Dječak je trebao skupiti hrabrost i otvoriti svoja usta na zubarskoj stolici kako bi zubar raznim srebrnim instrumentima ulovio te male štetočine koje su stvarale zubobolju.

  • Suparnik

Ali male se štetočine nisu dale. Bježale su amo-tamo skačući sa zuba na zub dok se dječak pitao kako su se tamo našle i zašto tako jako bole.

  • Pomagač

Zubar je vidio da dječaka boli i odložio je svoje instrumente kako bi mu ispričao da te male štetočine na zub dođu s hranom koju jedemo i slatkim sokovima koje pijemo. Tako male štetočine ostaju u našim ustima i zubima. Odaberu zub koji im se najviše sviđa i na njemu izgrade svoju kuću, vrt i park. I onda po tom zubu skaču i trče, a nas to jako boli. Zato je važno da zube peremo i time ih otjeramo iz svojih usta prije nego se udomaće i pokvare naš zub pa zbog toga moramo kod zubara.

  • Element nadnaravnog, čarobnog

Dječak je bio tužan i uplašen. Želio je imati zdrave zube i maknuti štetočine iz svojih usta, ali se bojao, a tada ga je majka nježno pogledala i pogladila po glavi. Sve će biti u redu, tiho je rekla i dječak se osmjehnuo. 

  • Rješenje (junak uvijek treba riješiti problem)

U sebi je pronašao hrabrost i otvorio usta. I dok je zubar popravljao zub i izbacivao štetočine iz dječakovih usta, dječak je samom sebi dao obećanje da više nikada neće preskakati pranje zubi. Od toga je dana radosno stajao iznad umivaonika i tri minute četkao svoje lijepe, bijele i zdrave zube.

 

pričanje pričaizvor: freepik.com

 

Osim rješavanja konkretnih problema, priče će nas povezati s našim djetetom. Preko priča dijete saznaje da može “pobijediti zmaja“, da se može nositi s teškoćama, pobijediti problem kakav god on bio. Priče odgajaju dobre ljude. Stvaraju stvarne junake za stvarni život. Zato je važno da prigrlimo priče kao svoje saveznike u odgoju i zdravom odrastanju djeteta.

Ako tražite svog suputnika u odgoju koji će vam pomoći izgrađivati kreativnost, maštu i ostale vrline kod djeteta  – ne tražite dalje! Ostalo je još samo nekoliko slobodnih mjesta u Virtuoz akademiji koja počinje od jeseni, stoga požurite i prijavite se već danas!

Comments are disabled.