Izvor: Empowered Parents

Piše: Ivana Vid Vargić, mag.psych.

Fina motorika kod djece može se poticati već od najranijih dana. Kako ju možemo pravilno razvijati? I zašto je uopće važna?

Fina motorika kod djece i gruba motorika

Od samog rođenja dijete pomiče svoje dijelove tijela. Prvo refleksno, a zatim svjesno i namjerno. Djetetovi pokreti se mogu pratiti već za vrijeme trudnoće. Posebna se pažnja obraća na motoričke vještine nakon djetetovog dolaska na svijet. Na kretanje, koordinaciju, baratanje predmetima. Sve nam to može dati informaciju i o djetetovom psihičkom razvoju.  

Motorika se obješnjava kao skup koordiniranih pokreta kojima upravlja mozak. Ima dvije podjele: gruba motorika i fina motorika. Gruba motorika obuhvaća korištenje velikih mišića tijela koji djetetu omogućuju pokretanje tijela. To su hodanje, skakanje, penjanje, hvatanje, održavanje ravnoteže. Fina motorika razvija se na temelju grube. Fina motorika kod djece uključuje korištenje malih mišića tijela i zahtijeva koordinaciju oko – ruka (okulomotoriku). To znači da postoji usklađenost onoga što oči vide i što ruke rade

Recimo, dijete treba biti sposobno vidjeti i percipirati predmet u okolini i potom pokrenuti šaku ili prste kako bi uhvatilo predmet. Fina motorika omogućava djetetu da može zakopčati gumb, držati olovku ili rezati škarama. Fina motorika kod djece može se vježbati još od najranije dobi, a protekom vremena postaje sve preciznija. 

Fina motorika kod djece prema uzrastu

Fina motorika se kod djeteta može pratiti u raznim aktivnostima. U nastavku donosimo neke mogućnosti praćenja djeteta po dobnim skupinama i shodno tome mogućnosti poticanja iste.

0 – 6 mjeseci:

  • Praćenje igračke (najčešće kontrastne) očima 
  • Promatranje rukica i prstića
  • Oralno istraživanje ruku i nogu 
  • Primanje igračke kad mu/joj se približi rukama

6 – 12 mjeseci:

  • Korištenje palmarnog hvata (cijelim dlanom i opruženim palcem) i pincetnog hvata (palac i kažiprst) kako bi dohvatio/la sitne predmete 
  • Korištenje obje ruke kako bi dohvaćalo željene predmete 
  • Držanje bočice i žlice
  • Svjesno ispuštanje predmeta
  • Prebacivanje predmeta iz jedne u drugu ruku

1 – 2 godine:

  • Manipuliranje predmetima; npr. okretanje kako bi ih bolje proučilo/la, vožnja autića, vađenje predmeta iz ladica
  • Slaganje tornja od 3 do 5 kockica 
  • Nizanje kolutova na štap
  • Listanje slikovnica
  • Bacanje loptice
  • Držanje olovke čitavom šakom i šara 
  • Premještanje predmeta s jednog mjesta na drugo 

2 – 3 godine: 

  • Slaže toranj i most od više kocaka (5-8)
  • Počinje crtati krug i ravne linije (okomito i horizontalno)
  • Pokušava spajati točkice ili linije na papiru 
  • Sudjelovanje u svlačenju i oblačenju odjeće i obuće 
  • Korištenje glinamola ili plastelina
  • Korištenje vodenih boja
  • Samostalno hranjenje koristeći pribor za jelo 
  • Pokušaji rezanja škarama 

Izvor: Montessori Academy 

3 – 4 godine:

  • Slaganje kocaka po uzorku 
  • Slaganje oblika od glinamola ili plastelina
  • Početak korištenja troprstnog hvata pri držanju olovke 
  • Precrtavanje križa i kruga
  • Precrtavanje nekih tiskanih slova (T, V)
  • Crtanje čovjeka kao punoglavca (nacrtana glava kao krug, a tijelo kao crte koje ”izviru” iz glave) 
  • Pokušaji zakopčavanja gumba ili vezanja cipela 
  • Slaganje tornja do 10 kocaka 

4 – 5 godina:

  • Crtanje čovjeka s nekoliko dijelova tijela 
  • Korištenje troprstnog hvata s boljom kontrolom prstiju i šake 
  • Pisanje neka tiskana slova 
  • Samostalnost u aktivnostima samozbrinjavanja (hranjenje, oblačenje, toalet) 
  • Korištenje škara
  • Bojanje crteža 
  • Nizanje perle na uzicu 
  • Crtanje nekih predmeta iz svakodnevnog okruženja 

5 – 6 godina:

  • Samostalno oblačenje
  • Pravilni hvat olovke
  • Crtanje čovjeka uključujući glavu, udove, trup i neke detalje 
  • Pisanje brojeva od 1 do 5 
  • Pisanje vlastitog imena 
  • Crtanje detalja, npr. kuća koja uključuje prozore i vrata
  • Crtanje geometrijskih oblika – trokut, kvadrat, romb 
  • Izrezivanje jednostavnih oblika 

6 – 7 godina:

  • Izrezivanje složenijih oblika škarama 
  • Lijepljenje sitnih dijelova izrezanog kolaža
  • Crtanje postaje realističnije i sličnije stvarnom prikazu predmeta
  • Pisanje većine slova i brojeva 
  • Pisanje po liniji 
  • Vezanje vezica samostalno 
  • Građenje oblika od kocaka po modelu ili sjećanju 
  • Slaganje slike od više dijelova 

Kako se može poticati fina motorika kod djece?

Možemo zaključiti kako se u dobi do 12 mjeseci fina motorika kod djece može poticati neposrednim kontaktom i igrom. Razvija se dodavanjem predmeta, igrom skrivanja/traženja predmeta (”ku-kuc”). Omogućavanjem sigurne okoline u kojoj dijete može nesmetano istraživati prostor oko sebe. Osiguravanjem dovoljno sitnih predmeta za vježbanje pincetnog hvata, no ne presitnih kako dijete predmet ne bi progutalo 

U dobi od 1 do 3 godine fina motorika se može poticati korištenjem glinamola, plastelina, olovaka, drvenih i vodenih bojica. Izvrsno se razvija i korištenjem kockica, magnetića, Lego, kocaka i pribora za jelo. U dobi od 4 do 7 godina fina motorika može se poticati uz škare i ljepilo, pisanje, crtanje i precrtavanje. Izvrsne igračke kojima se potiče fina motorika kod djece su puzzle, nizanje perlica na trakicu/konac. Čak i svakodnevni kućanski predmeti, recimo kvačice za rublje

Fina motorika kod djece može se vježbati i usavršavati. Od velike je važnosti svakodnevno ju koristiti i razvijati od rane dobi. Ona je i preduvjet razvoja grafomotorike koja postaje bitna polaskom u školu. No fina motorika kod djece najlakše se razvija kroz igru, stoga nemojmo zaboraviti igrati se i zabaviti! 

Tražite program za Vaše dijete koji će razvijati motoriku i koordinaciju, izgrađivati karakter djeteta i pri tome mu omogućiti kvalitetno provođenje slobodnog vremena za vrijeme praznika? Prijavite se na Sports&Virtues Uskršnji kamp i izgradite vrline svog djeteta.

 

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.