Izvor:luxurylifestylemag.co.uk

Piše: Antonia Klepić, mag. psych.

Završni tjedni ljeta su pred nama, a to znači da nas ubrzo čeka povratak u školske klupe. I dok su stariji đaci spremni za još jednu školsku godinu, pred budućim prvašićima i njihovim roditeljima slijedi nova i uzbudljiva pustolovina – polazak u prvi razred. 

Zašto je polazak u prvi razred veliki životni događaj za cijelu obitelj? I kako mi odrasli možemo pomoći i olakšati ga?

Odgovore donosimo u nastavku teksta. 

Velika prekretnica u životu

Polazak u prvi razred predstavlja novo veliko poglavlje u životu svakog djeteta. Škola je mjesto u kojem će dijete provesti narednih osam godina svojeg života. To je vrlo dug i važan period odrastanja u kojem će se razvijati i sazrijevati u svim područjima. Zbog toga nam je bitno da djeca od samog početka steknu dobra iskustva u školi.

Svako dijete već od male dobi razumije kako je polazak u prvi razred dio odrastanja. Znaju da su njihovi mame i tate, djedovi i bake svi išli u školu i da je neupitno da će i sami kad tad postati školarci. 

Iako su djeca svega toga svjesna, jednom kada prelazak iz vrtića u školu postane stvarnost često se pojavi mnoštvo različitih osjećaja. Uzbuđenje, znatiželja i veselje pomiješaju se s oprezom, nesigurnosti i strahom od nepoznatog. No, to je sasvim normalna i ljudska reakcija.  Svi se mi bojimo nepoznatog, bili mali ili veliki.

Djeca su u vrtiću već naučila što trebaju raditi, kakve su tete i s kim se najviše vole igrati. Znaju kako izgleda vrtićki dan i nemaju nepredvidljivih situacija. No, škola je njima potpuno novi i nepoznati teritorij. I zbog toga će joj možda prilaziti s dozom opreza. 

Uz to, polazak u prvi razred donosi i promjenu u dinamici cijele obitelji. Osim drugačijeg ritma i organizacije obiteljskog rasporeda, roditelji su i sami često zabrinuti kako će im se dijete prilagoditi.  A ta roditeljska briga može utjecati na atmosferu u cijeloj obitelji. 

Izvor: istockphoto.com

Savjeti kako olakšati polazak u prvi razred

Iako je polazak u prvi razred veliki događaj, djeca u njemu nisu sama. Imaju svoju obitelj i nas odrasle koji zajedno s njima proživljavamo ove bitne trenutke. Svojom podrškom i vođenjem djeci možemo pomoći da lakše prebrode ovo uzbudljivo, ali i pomalo stresno razdoblje.

U nastavku donosimo nekoliko savjeta kako mi veliki možemo olakšati polazak u prvi razred:

1. Biti pozitivni, ali i realni

Djeca u nama odraslima traže smjernice. Kako do sada nisu išla u školu, oslanjaju se na priče nas odraslih kako bi oblikovati vlastita očekivanja. 

Istraživanja s Cambridga su pokazala da djeca imaju povećanu socijalnu anksioznost kada roditeljske priče uključuju prijetnju u okolini ili navode da je dijete u ranjivom položaju. Nasuprot tome, kada roditeljske priče uključuju ohrabrenje i sugeriraju da je dijete kompetentno, djeca imaju manje tjeskobe.

Zbog toga je jako važno da u razgovoru s djecom stvorimo pozitivnu sliku škole kao ugodnog mjesta gdje će stvarati nova prijateljstva, zabavljati se, ali i učiti. 

Bitno je ne pretjerivati u entuzijazmu, već stvoriti pozitivnu, ali i realnu sliku škole. Istaknuti da će u školi biti zabave i druženja, ali da će isto tako biti i učenja i truda. No, da mi vjerujemo u njih da će uspješno savladati sve prepreke koje im nosi prvi razred. 

2. Ići korak po korak

Nitko se na velike promjene ne prilagodi tijekom noći. Osobitno ne mala djeca. Prema pedagozima, dječja prilagodba na školsko okruženje može trajati i do 6 mjeseci, a ponekad čak i duže.  

I dok nam to možda zvuči kao jako dug period, sjetimo se samo koliko je nama trebalo da se priviknemo na novi posao. Zato je za polazak u prvi razred jako važno da smo naoružani strpljenjem i podrškom za djecu tijekom cijelog tog procesa.

3. Uključiti dijete u planiranje

Odabir školskog pribora, pisanje imena na bilježnice, uređivanje radnog prostora u sobi, odabir najdražeg puta do škole. Sve su to načini na koje možemo i trebamo uključiti dijete u školsko planiranje. 

Ne zaboravimo da je ovo njihov veliki događaj. Što ih mi više uključimo u školsko planiranje, to će i oni sami imati veći osjećaj povezanosti, odgovornosti i motivacije prema školi.

Izvor: luxurylifestylemag.co.uk

4. Stvoriti školsku rutinu

Tijekom ljeta svi se malo opustimo s dnevnim rutinama. No, dosljednost u rutini može pomoći djetetu da se osjeća pripremljeno i sigurnije u novom školskom okruženju. 

Otprilike tjedan dana prije početka škole dobro je uskladiti raspored spavanja kao za školsko doba. Prije spavanja možemo vježbati spremanje školske torbe, a tijekom jutra se pobrinuti da dijete bude obučeno i nahranjeno kao da se sprema za školu.

Jednom kada škola krene važno je da dijete stekne naviku dolaziti u školu na vrijeme ili 10 do 15 minuta ranije. Osim što djetetu daje vremena da završi svoje ‘jutarnje poslove’ u školi (raspakira školsku torbu itd.), nudi i mogućnost za dodatno povezivanje s učiteljicom i drugom djecom. 

5. Poticati samostalnost 

Dijete od samog početka moramo poticati na samostalnost u obavljanje svakodnevnih školskih zadataka poput pakiranja ruksaka, obuvanja cipela i organiziranja svojih stvari. Glavna greška koju radimo jest da mislimo da djeca nisu sposobna ili da ćemo mi to brže odradit. Pa onda obavljamo njihove zadatke umjesto njih. Kratkoročno možda dobijamo na vremenu, ali dugoročno štetimo djeci. 

Zato je dobro unaprijed odvojiti više vremena dok se dijete ne ubrza u tim vještinama. A kako bi izbjegli dječju zaboravljivost, zajedno s njima možemo napraviti mali popis svih zadataka na koji će stavljati kvačice kada su ih odradili.  

6. Vježbati vještine kroz igru

Hoće li moje dijete moći pratiti nastavu? Mora li već znati čitati? A zbrajati i oduzimati? –  pitanja su koja često mogu mučiti roditelje. Važno je da znamo kako djeca koja su prošla test spremnosti dolaze u školu upravo kako bi to sve naučila. 

Kao roditelji trebamo pomoći djeci da izbruse sve vještine važne za prvi razred, ali bitno je da to činimo kroz zabavu i igru. U protivnom se javlja opasnost da će djeca zamrziti školske zadatke i učenje. 

Na primjer, odlazak u trgovinu možemo pretvoriti u vježbu brojanja tako da dijete mora izgovoriti brojeve koje vidi na proizvodima ili izbrojati koliko smo mrkvica uzeli na vaganje. A dok smo u zoološkom vrtu, abecedu možemo ponavljati tražeći od djeteta da izgovori slovo kojim počinje pojedina životinja, primjerice Z kao zebra. Dijete tako uči i ponavlja, a da nije toga ni svjesno.

7. Biti oslonac i podrška

Za kraj, najvažniji od svega je ljubav i podrška koju dajemo djeci. Ne samo u prvim danima škole, nego i kasnije. Djeca grade svoju sliku o sebi na temelju onoga što im mi govorimo. 

Važno je ne stvarati pritisak s izjavama poput “biti ćeš najbolji” ili “imati ćeš sve petice”. Dijete tako stvara dojam da vrijedi samo koliko vrijede njegove ocjena. A jednom kada one nebudu zadovoljavajuće samopuzdanje će mu pasti. 

Zbog toga je vrlo važno da obraćamo pažnju i pričamo s djecom o svim osjećajima u školi – ugodnim i neugodnim. Naše riječi trebaju biti pune ohrabrenja te im jasno dati do znanja da vrijede više od ocjena i da u školskim problemima nikada nisu sami, već imaju nas kao podršku. 

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.