izvor: unsplash.com

Ako roditelji budu zahtijevali urednost na neuredan način, vjerojatno neće postići dobre rezultate.
– David Isaacs

Znamo što kažu – tko nije bosom nogom stao na Lego kockicu, ne zna što je bol. Šalu na stranu, svi smo se zatekli u situacijama kada nas dječji nered preoptereti. Igračke posvuda, dobar dio njih svijetli ili pjeva. Kao da više ne vidimo vlastiti dom, nego živimo u trgovini igračaka.

Kada kažemo djeci da pospreme nered za sobom, najčešće nas ne poslušaju. Ako ipak krenu pospremati, taj proces traje bolno dugo. Najradije bismo im rekli da se maknu i sami sve pospremili.

 

Zašto je urednost važna?

Znamo da to ne smijemo učiniti jer je važno razvijati vrlinu urednosti kod djece. Urednost je vrlina koju još odgajatelji u jaslicama počnu podučavati. Vraćanje stvari na  mjesto, odlaganje cipelica, vraćanje likovnog pribora u kutiju. Sve je ovo već i dvogodišnje dijete sposobno učiniti. To su potvrdili stručnjaci sa sveučilišta u Japanu u nacionalnom istraživanju o dječjoj urednosti. 

Rano usađivanje vrline urednosti govori o tome koliko je važna za život. U djetinjstvu je važno zbog toga da djeca znaju gdje su im stvari i da te stvari ostanu čitave. Kasnije će biti važno da su im stvari uredne kako bi mogli vladati školskim obvezama i učiti za ispite. U odrasloj dobi će urednost biti važna kako bi si lakše mogli organizirati vrijeme i upravljati obvezama.

Kako možemo potaknuti djecu da krenu pospremati, dok još nisu usvojila tu naviku?

Jednostavno – pjesmom!

Već od djetetove najranije dobi, možemo izabrati pjesmu koju ćemo puštati za vrijeme pospremanja igračaka. Čak i dok je dijete premaleno da posprema samo i to činimo mi umjesto njega. Svaki puta kada pospremamo, puštamo istu pjesmu. Na taj način, djetetov mozak počinje asocirati pjesmu s pospremanjem. Vrlo brzo dijete zna – pjesma XY znači spremanje.

Najbolje bi bilo puštati vesele pjesme, prikladne dječjem uzrastu. To mogu biti i pjesme plesnog ritma pa od pospremanja možemo napraviti veselu prigodu. Jednom kada se u mozgu djeteta asocijacija stvori – to je to. Više pospremanje ne dovodimo u pitanje. Nema situacija „hoćemo li sada spremiti igračke?“. Jednostavno puštamo pjesmicu i dijete zna što slijedi.

Dakako, ne trebamo to koristiti kako bismo prekidali dijete u igri kad nam odgovara. Moramo pustiti igru da dođe prirodnom kraju. Uz to, najaviti dovoljno unaprijed da će uskoro trebati završiti. Primjerice, svakih pola sata, u razmacima od 5-10 minuta. „Za 20 minuta će večera i morat ćeš završiti igranje… Za 10 minuta završavaj… Zadnja najava, za 5 minuta spremamo igračke.“

izvor: istockphoto.com

Koji su drugi načini?

Osim pjesme za spremanje, ovo su još neki od načina kako možemo potaknuti vrlinu urednosti kod djece:

1. Pokazati primjerom

Nema sumnje da će djeca zapamtiti kako mi spremamo i to krenuti oponašati. Primjerice, ako nas vide kako sklanjamo za sobom dok kuhamo ručak. S druge strane, ukoliko sami ne pospremamo, imamo li pravo to tražiti od naše djece?

2. Svaka stvar ima svoje mjesto

Živimo li u domu gdje se stvar svaki puta odloži na drugo mjesto, djeci će biti teško usvojiti naviku pospremanja. Izuzetno je važno da svaka stvar ima svoje mjesto. Pogotovo u njihovim dječjim sobama. Na taj način, pospremanje je lako. Samo vratimo stvar na njeno prazno mjesto koje ju čeka.

3. Manje stvari za igru znači manje nereda

Kada djeci ograničimo igračke kojima se mogu igrati, samim time ograničavamo i nered. Pa tako i olakšavamo spremanje.
Također, važno je da djeci objasnimo da nakon svake pojedinačne aktivnosti moraju pospremiti. Ne samo nakon cjelodnevnog igranja. Mlađoj djeci će s time trebati više pomoći nego starijoj.
Zamislimo situaciju u kojoj dijete počinje raditi crtež kolaž papirom. Nakon 10 minuta se predomisli i otvara plastelin. Za 5 minuta mu dosadi plastelin i istresa na pod kutiju s Lego kockama… nakon 3 sata igre, stvori se nered kojeg ni mi ne bismo htjeli očistiti, kamoli dijete. Zato, nakon svake aktivnosti – mini pospremanje.

 

izvor: bajke.hr

4. Priče, knjige i predstave

Ne želimo da djeca samo automatski spremaju jer mi tako kažemo ili jer čuju pjesmu. Želimo da budu uredna djeca, kako bi kasnije bili uredni i organizirani odrasli ljudi. Zato je važno da urednost uvedemo u sav sadržaj koji djeca primaju. Baš kao što im čitamo knjige o osjećajima ili pričamo priče o polasku u školu, tako im trebamo pričati o urednosti.

Neke od slikovnica na ovu temu su:

  • Maca Papučarica
  • Čarapojedac
  • Ured za izgubljene stvari
  • Nauči biti uredan uz medvjedića Brunda
  • Kaos kod svinje

Razvijanje vrline urednosti kod djece je proces. Proces u kojem trebamo biti jako strpljivi. I nikako, nikako ne zaboraviti uživati u igri s njima – bez obzira na nered.

Želite izgraditi vrlinu urednosti kod svog djeteta? Prijavite se na Virtuoz program i izgradite vrline svog djeteta.

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.