razvoj vrlina

razvoj vrlina


Izvor: gettyimages.com

Gdje god postoji ljudsko biće, postoji i prilika za dobrotu

Seneka

Razgovor vodila: Tina Primorac, trenerica komunikacije 

Koja je uloga roditelja u izgradnji vrlina kod djeteta? Odgovor na to važno pitanje potražili smo od Ružice Vuger Stojnić. 

Ružica je majka dvoje djece, psihologinja i psihoterapeutkinja. Uz karijeru u području ljudskih potencijala, svoj smisao, kako sama kaže, pronalazi u radu s djecom, mladima i obiteljima. U profesionalnom i osobnom životu prate ju entuzijazam, optimizam i marljivost, a motiviraju je prilike da pridonese kreiranju ljepšeg i mirnijeg svijeta.

Što su to vrline i kakvu ulogu mi roditelji imamo u izgradnji vrlina kod djeteta?

Vrline najjednostavnije opisujemo kao različite sposobnosti koje čovjeku omogućuju da čini dobro. 

Već sam taj opis sugerira da se one, kao i sve ostale sposobnosti s kojima u većoj ili manjoj mjeri dolazimo na ovaj svijet, trebaju razvijati kako bi dosegle svoj puni potencijal i doseg. Upravo je u tom razvijanju vrlina ključna uloga obitelji i roditelja, odnosno osoba koje o djetetu brinu u prvim godinama života.

Iako djeca velik dio vremena provode u vrtićima, a kasnije i u školi, obitelj i dalje ostaje centralno mjesto koje priprema dijete za život izvan te prirodne zajednice. Osim toga, iskustva koja dijete doživljava izvan obitelji mogu se u obitelji prevesti na način koji će djetetu biti jasan i značajan.

Postaje jasno kako je u razvijanje vrlina kod djece (i odraslih) potrebno uložiti svjesni napor, te uz situacije koje se prirodno pojavljuju stvoriti i neke dodatne situacije ili aktivnosti koje mogu poslužiti kao „poligon“ za uvježbavanje. Osim što se djeca i roditelji na taj način intenzivnije povezuju i upoznaju, što je istovremeno i kratkoročni i dugoročni cilj, time se postavljaju potrebni preduvjeti za dugoročan cilj razvoja djetetovih vrlina. Primjeri za takve dodatne aktivnosti su:

  • pričanje priča uz diskutiranje i opis likova, događaja, emocija
  • upoznavanje različitih tradicija i kultura
  • smišljanje priča
  • izražavanje zahvalnosti
  • izrada novih predmeta
  • rješavanje zagonetki, problemskih zadataka i sl.
  • igra uloga
  • upoznavanje različitih oblika umjetnosti…

Poučavati primjerom

Jasno je da roditelji trebaju biti motivirani za rad na razvoju djetetovih vrlina, te imati jasnoću oko svog cilja i razloga zbog kojeg inzistiraju na određenom djetetovom ponašanju ili aktivnosti. Odnosno, i sami roditelji trebaju znati što određena vrlina znači i imati na umu da djecu najbolje podučavaju vlastitim primjerom. Djela će i u ovom slučaju govoriti i značiti više nego riječi.

Prilikom podučavanja djeteta potrebno je osvijestiti što zapravo tražimo od djeteta i zbog čega, te mu dati uputu i objašnjenje na način koji je primjeren djetetovoj dobi. Primjerice, ako od djeteta koje ima 5 godina tražimo da pospremi svoje igračke nakon igre, odgovor na pitanje „A zaštoooo?“, koje će vjerojatno uslijediti, mogao bi glasiti otprilike ovako: „Važno je da držiš igračke na njihovom mjestu kako bismo znali gdje su kad se poželimo opet igrati i kako se ne bi zagubile jer bi te to rastužilo.“. Mogli bismo dodati i: „Osim toga, kad držiš stvari urednima pomažeš mi, a onda se možemo više maziti ili igrati jer ja ne moram pospremati za tobom. Što bi od toga želio nakon što pospremiš igračke?“

U ovom primjeru vrline urednosti jako je važno osvijestiti i zbog čega je nama kao roditeljima urednost važna kako ona sama sebi ne bi postala svrha, što će svakako otežati djetetu da tu vrlinu usvoji kao poželjnu i vrijednu. Ovo vrijedi i za ostale vrline, jer ako su one svrha same sebi lako mogu postati sposobnosti kojima ćemo sebi i drugima otežavati život, umjesto da činimo dobro.

Ukratko, mi kao roditelji možemo:

  1. Razjasniti sami sebi što točno razvijamo i želimo razviti kod svoje djece
  2. Prepoznati situacije koje možemo iskoristiti za podučavanje o vrlinama
  3. Osmisliti dodatne situacije za razvoj vrlina  
  4. Razgovarati s djecom i provjeriti njihovo razumijevanje
  5. Osvijestiti svoje ponašanje i provjeriti je li ono u skladu s onime što podučavamo dijete

Izvor: gettyimages.com

Zašto su vrline važne i kakva je poveznica između razvijanja vrlina u dječjoj dobi i kvalitetnog življenja u odrasloj dobi?

Vrline podržavaju jedna drugu, odnosno razvijanjem jedne razvijamo i ostale, a djelovanje koje je proizašlo iz vrlina praćeno je osjećajem ugode i opuštenosti (i to ne samo kod onoga koji je određeno ponašanje iskazao 😊). Jednostavnim opažanjem sebe i svojeg stanja kad smo u blizini osobe koju bismo opisali na način da ima razvijene vrline možemo osjetiti što to za nas znači. Već je na toj „osjetilnoj“ razini jasno zbog čega su vrline važne, čak i kad ne bismo znanstveno pristupali temi.

Poticanjem razvoja vrlina u ranoj dobi stvaraju se preduvjeti da se vrline nastave razvijati i njegovati i kasnije u odrasloj dobi, čime čovjek čini dobro sebi i drugima, odnosno pokazuje svoju odgovornost za sebe i svoju okolinu. Osim toga, znanost je pokazala kako postoji pozitivna veza između razvijenosti vrlina i pozitivnih životnih ishoda, od fizičkog i psihičkog zdravlja do socijalnih odnosa i profesionalnog uspjeha. Stoga je jasno kako ćemo razvojem vrlina kod djece posijati sjeme plodova u kojima će i oni i njihova okolina moći uživati u budućnosti.

Autorica si Bondica (Kartica Povezalica) – karata koje roditeljima pomažu da se povežu s djecom. Kako naše povezivanje s djecom utječu na njihov razvoj?


Bondice ili odmilja „Kartice Povezalice”, čija sam autorica, a koje je sa svojim sinom ilustrirala kolegica edukacijska rehabilitatorica Natalija Vrbas Novak, nastale su iz želje da se roditelji povežu s djecom na razini na kojoj nemaju očekivanja od djeteta koje ono mora ispuniti. Jedini je cilj i svrha da se povežu u igri i da dijete osjeti kako je prihvaćeno i viđeno, a u takvoj se aktivnosti onda spontano događa i razvoj različitih aspekata ličnosti.

Dijete prirodno od odraslih uči o sebi, o emocijama, o odnosima, i kad uspijemo u djetetu vidjeti njega kao jedinstveno biće, ono dobiva prostor za vlastiti razvoj koji nije zakočen ili usmjeren nekim našim ambicijama, željama, frustracijama i sl.

Prisutnost roditelja (ili druge bliske osobe) i njegova sposobnost da se s djetetom poveže imaju izuzetnu važnost u djetetovom razvoju, jer mi zapravo jedino u kontaktu s drugima postajemo i postojimo kao potpuno jedinstvene osobe. Taj odnos je ono što hrani razvoj zdrave ličnosti; materijalno tu ne pridonosi, potrebno je pokloniti svoju prisutnost.

Što bi poručila roditeljima za kraj?

Kao roditelji imamo veliku i važnu ulogu. Odaberimo takav odgoj kojim ćemo djeci otvarati mogućnosti i pomoći im da postanu (su)stvaraoci svijeta u kojem žive, u kojem će odabirati činiti dobro sebi i drugima.

Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za razvoj vrlina vašeg djeteta  – ne tražite dalje! Ostalo je još samo nekoliko slobodnih mjesta u Virtuoz akademiji koja počinje od jeseni, stoga požurite i prijavite se već danas! 🌟

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.