Izvor: PROFIMEDIA

Piše: Ivana Vid Vargić, mag.psych.

Danas često slušamo da su pažnja ili koncentracija kod djece jako loše, ujedno koristeći te dvije riječi kao istoznačnice. Suvremeni način života zahtijeva brzinu, sve su više prisutne teškoće čekanja na red, a upornost i dugotrajnije rješavanje problema nerijetko zamjenjuju brza rješenja i impulzivnost. 

Doba tehnologije i pametnih telefona nikoga ne ostavlja netaknutim. Posebnu pozornost valja obratiti na djecu, budući da su njihove vještine pažnje, koncentracije i samoregulacije tek u razvoju. Često se problemi s pažnjom i koncentracijom laički odmah pripisuju dijagnozi ADHD-a, stoga mislimo da je važno razgraničiti ta tri pojma. 

RAZLIKA IZMEĐU PAŽNJE I KONCENTRACIJE 

Premda se ovi pojmovi često označavaju kao sinonimi, oni zapravo ne znače isto. 

Pažnju definiramo kao sposobnost primjećivanja i svjesnost o okolini i nama samima te održavanje fokusa na zadatku, predmetu ili osobi. Ona nam je važna kako bismo prepoznali događaje oko nas (zvukovi, mirisi, okus, dodir) i unutar nas (misli, emocije). 

Koncentracija je srž pažnje. To je usmjeravanje i održavanje pažnje na neku aktivnost ili zadatak u određenom vremenu, a da se pritom zanemaruju događaji ili osobe oko nas. Dakle, kod koncentracije je važna usredotočenost na ono što radimo, a ne na okolinu ili unutarnje doživljaje. Koncentracija kod djece je vrlo važna pri polasku u školu, za vještine učenja, sporta, uspostavljanja socijalnih odnosa. 

Moguće je samo privremeno imati oslabljenu koncentraciju zbog umora, gladi, nekretanja, mnoštvo distrakcija iz okoline. Kod poremećaja koncentracije ti simptomi su stalni i traju minimalno nekoliko mjeseci prije odlaska specijalistu. Ponekad je u ranoj dobi teško raspoznati radi li se o znatiželjnom, temperamentom, živahnom djetetu ili djetetu s teškoćama održavanja koncentracije. 

Izvor: Canva

ŠTO JE ADHD? 

Skraćenica je to od engleskog naziva ”Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. 

Neurobiološki je poremećaj koji uključuje nepažnju, hiperaktivnost i impulzivnost. Očituje se primjerice u psihomotornom nemiru, čestom ustajanju sa stolca, gubljenju stvari, teškoćama s praćenjem i izvršavanjem uputa, teškoćama dovršavanja započetog, čestom prekidanju drugih i upadanju u riječ, nemogućnosti čekanja reda. 

Otkriva se već u (pred)školskoj dobi, odnosno prvi simptomi se mogu primijetiti oko 4. godine života. U školskoj dobi prevalencija iznosi 3 – 10%. Češće su pogođeni dječaci, i to najčešće u omjeru 3:1. 

Dijagnozu postavlja liječnik/psihijatar, a pritom mora biti zadovoljeno minimalno 6 od 9 simptoma iz pojedine kategorije. ADHD se primjećuje u svim sferama života (škola, izvannastavne aktivnosti, obiteljski i socijalni odnosi) i djetetu otežava funkcioniranje i izvršavanje obaveza. Od terapija je moguća farmakološka i kognitivno – bihevioralna koja olakšava svakodnevnu prilagodbu. 

 

KONCENTRACIJA KOD DJECE: KAKO JU VJEŽBATI?

Koncentracija kod djece je vještina koju je moguće usavršavati. Iz tog razloga važna je redovita vježba kako bi rezultati bili što vidljiviji. Predlažemo nekoliko aktivnosti: 

  • Precrtavanje likova ili crteža, bojanje 
  • ”Čarobna kutija” – u kutiju stavite mnoštvo igračaka ili materijala; nešto hrapavo, nešto glatko, nešto veliko, nešto maleno… Zavežite oči i probajte naizmjence pogađati predmete koje osjećate pod prstima. Možete koristiti i ostala osjetila – njuh, okus…
  • Puzzle, memory
  • Rješavanje labirinta na papiru
  • Igra ”lovice” na papiru – dijete uzme jednu boju, vi drugu i zatim pokušavate uloviti trag osobe koja ”bježi”
  • Čitanje slikovnica i potom prepričavanje priča
  • Razvrstavanje po jednom ili nekoliko elemenata – npr. u mnoštvu predmeta nađi sve crveno i/ili okruglo
  • Slike ”pronađi razliku” ili usporedba dvije slike
  • U vožnji autom, pitati dijete da broji koliko primjerice ima semafora od polazne do završne točke vožnje
  • Promatranje materijala nekoliko minuta, nakon čega se skloni, a dijete se pita primjerice koliko je osoba bilo na slici, je li bilo životinja i slično
  • Slaganje ili razvrstavanje po kategorijama 

ZAKLJUČAK

Djeca su po prirodi znatiželjna, energična i aktivna, stoga je ponekad laički teško razgraničiti/razlučiti je li u pitanju samo zaigranost ili ADHD. Ako je koncentracija kod djece područje oko kojeg imate nedoumica prateći rast i razvoj, obratite se stručnjaku za mentalno zdravlje koji će detaljnije moći procijeniti stanje djeteta i time dati vrijedne savjete za daljnja postupanja.  

 

Ako tražite pomoćnika u odgoju koji će vam dati ključne alate za razvoj vrlina vašeg djeteta  – ne tražite dalje! Prijavite se već danas na Virtuoz Akademiju! 🌟

 

Za sva pitanja javite nam se na kontakt. Za više odgojnih savjeta i informacija o programu, pratite nas na webu i društvenim mrežama.

Comments are disabled.